معترضان به حجاب ملزم به رعایت قانون هستند



انتشار خبر بازداشت شماری از زنان که به گفته پلیس تهران در پاسخ به کمپین «کشف حجاب» اقدام به برداشتن پوشش خود کرده بودند، حساسیت‌ها به این موضوع را از فضای مجازی به فضای رسانه‌ای و رسمی کشاند.
دیروز سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، اعتراض برخی زنان به حجاب را در ادامه تحرکات اخیر بیگانگان برای ایجاد آشوب در کشور برشمرد و گفت: «کانال‌هایی که ترویج بی‌حجابی می‌کنند، قراردادی با یکی از مراکز وابسته به سی‌آی‌ای دارند و مبلغ 230 میلیون دلار دریافت کرده‌اند تا بی حجابی را ترویج دهند.» حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران هم، افرادی را که کشف حجاب کرده‌اند به دو دسته تقسیم کرد و به تسنیم گفت: «برخی از این افراد فریب‌خورده هستند و تحت تأثیر حرف‌های شیطانی قرار گرفتند. برخی از این افراد هم خودخواه هستند و خواست و خواهش نفسانی خود را به خواست قاطبه مردم ترجیح می‌دهند.» او رعایت حجاب را علاوه بر توصیه دینی و قرآنی، یکی از باید‌های قانون برشمرد و تأکید کرد: «ضمن اینکه بر مسأله حجاب در قرآن، روایات و احکام تأکید شده، باید به این موضوع توجه داشت که در هر جامعه‌ای یک‌سری تصمیماتی به عنوان قانون وضع می‌شود و افراد باید قانون را رعایت کنند. راهنمایی و رانندگی نمی‌تواند بگوید که عبور از چراغ قرمز اختیاری باشد و هر کسی خواست عبور کند یا عبور نکند. این حرف، منطقی نیست و هرج و مرج ایجاد می‌کند. بنابراین، اولاً مسأله حجاب، تصریح قرآن و روایات است و ثانیاً قانون است و هر فردی باید وظیفه قانونی خود را انجام دهد.»


روز جمعه نیز شماری از ائمه جمعه در خطبه‌های خود به این موضوع پرداختند؛ از جمله آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان با اشاره به کشف حجاب شماری از زنان در خیابان گفت: «بسیاری از انسان‌های فاسقی که دستور از غرب می‌گیرند و در خیابانی در تهران روسری را از سر خود برمی‌دارند، دستور دارند و با قصد کمرنگ کردن حجاب در میان مردم مؤمن این اعمال را انجام می‌دهند.»  آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی هم در خطبه‌های نماز جمعه اخیر سمنان گفت که «دشمنان اصل نظام اسلامی ایران یعنی، ولایت فقیه، امنیت، وحدت و حجاب و عفاف را هدف قرار داده‌اند ولی ملت ایران پای انقلاب و رهبری محکم ایستاده است.»
مرجع اشارات و ضمیر افراد یادشده  زنان و دخترانی هستند که در هفته‌های اخیر در برخی از نقاط از جمله «خیابان انقلاب تهران» روسری خود را برداشته و آن را بر تکه چوبی می‌بندند و سپس عکس یا فیلم اقدام خود را یا در فضای مجازی منتشرکرده یا برای شبکه‌های فارسی زبان خارجی ارسال می‌کنند. آن گونه که برخی از تلویزیون‌های فارسی زبان مدعی شده‌اند، سرآغاز این اعتراض‌ها کمپین‌هایی موسوم به «آزادی یواشکی»، «چهارشنبه سفید» و این اواخر «دختران خیابان انقلاب» است که علی الظاهر از سوی یکی از خبرنگارانی که از ایران خارج شده است، تهییج و ترغیب می‌شود. تلاش آشکار و برنامه‌های مکرر او در این رسانه‌ها، گواه مسئولان انتظامی- قضایی است. مسئولانی که تا دو هفته پیش در این باره کمتر موضعگیری کرده بودند و این موضوع تنها در فضاهایی چون توئیتر داغ بود. چه در واکنش به این اقدام‌ها، موضوعی چون «پسران خیابان نجات‌اللهی» مطرح شده بود؛ پسرانی که اعتراض «دختران خیابان انقلاب» را قصد ازدواج دانسته و البته در شبکه‌های مجازی از «دختران خیابان انقلاب» خواستگاری کردند. در میان توئیت‌های پر تعداد، شمار زیادی از کاربران به خبرنگاری که آن سوی مرزها زنان را به کشف حجاب تشویق می‌کردند، بشدت انتقاد کرده و این سؤال را مطرح کردند که چرا وی از شبکه‌ای برنامه خود را پخش می‌کند که بودجه‌اش را از سیا می‌گیرد و اینکه چرا وی زمانی که در ایران بود، کشف حجاب نکرد و حالا در حصار امن و تحت حمایت‌های مالی امریکا زنان هموطنش را به اعتراضی پرهزینه تشویق می‌کند. نکته قابل تأمل این بود که عمده منتقدین به این خبرنگار، چهره‌ها یا خبرنگارانی بودند که همواره خواستار اعطای آزادی‌های مدنی و اجتماعی بیشتری به زنان بوده‌اند اما نسخه تجویزی آن سوی آب‌ها را «شفابخش» نمی‌دانند.
هفته گذشته بود که  واکنش‌ها به این کمپین، از فضای مجازی به فضای رسمی سرایت کرد. در همین راستا، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور برداشتن روسری از سوی برخی زنان را حرکتی بچگانه توصیف و تأکید کرد: « انتظار ما از خانم‌ها این است که اگر اعتقاد به اسلام دارند، شرع اسلام حجاب را واجب کرده است و اگر هم ندارند و مسلمان نیستند یا اعتقاد ضعیفی به مبانی اسلامی دارند، باید توجه داشته باشند کسی که خودش را ملتزم به جامعه مدنی می‌داند، باید از قانونی که وضع شده تبعیت کند. به نظرم کسانی که این کار را انجام داده‌اند بیشتر از روی نادانی و تحریک احساسات بوده است که ممکن است القائاتی از خارج کشور نیز داشته باشند.»
چهارشنبه گذشته بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران خبر داد حسب گزارش پلیس، یک نفر در این راستا دستگیر و به دادسرای ارشاد ارجاع شده است. یک روز بعد پلیس تهران از افزایش شمار دستگیرشدگان خبر داد و اعلام کرد 29 نفر در این باره بازداشت شده‌اند که عمدتاً «جوان»، «ناآگاه» و «فریب خورده» بودند.
اگرچه مسئولان قضایی و انتظامی انگشت اشاره خود را به سوی تلویزیون‌های فارسی زبان و کانال‌های تلگرامی گرفته‌اند، اما برخی از نمایندگان زن مجلس، تقلیل دادن و منحصر کردن این اعتراض‌ها به خط گرفتن از رسانه‌ها یا فریب خوردن را آدرس درستی نمی‌دانند. چنان که ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:‏ «دختران خیابان انقلاب، همان دخترانی هستند که سال‌هاست برای سهمیه قبولی کنکور، برای اشتغال، برای مشارکت سیاسی، برای تصدی پست‌های مدیریتی، برای حضور در ورزشگاه‌ها، برای اجرای موسیقی زنده روی سن و... پشت دروازه‌های تبعیض جنسیتی  مانده‌اند.» سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران هم اخیراً طی سخنانی در مراسم هیأت فاطمه الزهرا  با اشاره به حضور برخی زنان بدون حجاب در یکی از معابر اظهار کرد: «این نتیجه زمانی است که برای زنان محدودیت قائل می‌شدیم و آنان را در تنگنای غیرلازم قرار می‌دادیم این کارها به خاطر رفتار اشتباه ماست.» او سپس به محدودیت‌هایی اشاره کرد که در دولت‌های نهم و دهم علیه زنان اعمال شد. در این میان علی مطهری، نایب رئیس مجلس نظر دیگری داشت؛ او در حاشیه جلسه علنی مجلس گفت: «این‌که چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مسأله مهمی باشد، باید پرسید که چرا دولت در رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟» به گفته وی، «هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند.» مطهری در عین حال تأکید کرد که «مشکل امروز کشور حجاب نیست و بانوان کم و بیش حجاب را رعایت می‌کنند و ما هم قائل به سختگیری نیستیم.»

نیم نگاه
واکنش  امریکا به بازداشت چند معترض به حجاب در ایران
وزارت امور خارجه امریکا در اقدامی مداخله‌جویانه به بازداشت چند نفر از معترضان به حجاب در ایران اعتراض کرد.
به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای که از سوی هیتر نوئرت، سخنگوی این وزارتخانه منتشر شد، بازداشت چند زن در ایران را که طی روزهای گذشته به حجاب اعتراض کرده بودند، محکوم و تأکید کرد: «ایالات متحده از مردم ایران که علیه حجاب اعتراض می‌کنند، حمایت می‌کند.» این بیانیه مداخله جویانه می‌افزاید: «ایالات متحده در حمایت از حق آزادی بیان، آزادی عقیده و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز ثابت‌قدم است. مردم باید برای نوع پوشش‌ خود آزاد باشند و هر دینی را که باور دارند آزادانه انتخاب کنند.»